基本情報

写真a

曲 明

キョク メイ


所属センター等1

全学共通教育センター

職名

准教授

電子メールアドレス

メールアドレス

研究分野 【 表示 / 非表示

  • 中国語教育

  • 異文化コミュニケーション

  • 言語テスト

出身大学院・研究科等 【 表示 / 非表示

  • 東京外国語大学大学院

    その他,地域文化研究科,外国語教育,修了

取得学位 【 表示 / 非表示

  • 博士(学術)

 
 

論文 【 表示 / 非表示

  • Peer Assessment for Testing Classroom Chinese Speaking in a Japanese University: Correlations and Attitudes.

    Ming Qu & Margit Krause-Ono,JALT(Japan Association for Language Teaching) Gunma chapter Annual journal,第28号号,(頁 23 ~ 34),2016年12月

  • 「日本人大学生の中国語学習者を対象にしたスピーキングテストの評価尺度の開発」

    曲明,『外国語教育研究』外国語教育学会紀要,第19号号,(頁 37 ~ 56),2016年08月

  • 汉语交际型口语考试评分标准的探讨

    曲明,『中国語教育学会16回目全国大会予稿集』,第16号号,(頁 16 ~ 20),2016年06月

  • Applying the CEFR across language curricula - German and Chinese. Critical, Constructive assessment of the CEFR-based language teaching in Japan and beyond.

    Margit Krause-Ono & Ming Qu,Can do statements in language education in Japan and beyond. Conference hand book.,(頁 1 ~ 12),2016年03月

  • 「日本人大学生の中国語スピーキング能力の発達研究―モノローグタスクを用いて」

    曲明,『北海道言語文化』,第13号号,(頁 123 ~ 139),2015年03月

全件表示 >>

国際会議Proceedings 【 表示 / 非表示

  • Developing a rating scale to assess Chinese speaking skills of Japanese university students

    Ming Qu,Useful Assessment and Evaluation in Language Education,2016年03月,WashingtonDC.USA

  • Improving the Chinese Education Curriculum at a Japanese University: The Development of Can-do Check List for Chinese Language Proficiency

    Ming Qu,"Past,Present and Future":Teaching and Learning Chinese in Higher Education,2015年07月,Oxford, UK

論説・解説 【 表示 / 非表示

  • 近世日本敬说的受容与展开(翻訳)

    曲明,《东亚朱子学的新视野》

研究報告 【 表示 / 非表示

  • How good is your test? First step: Ministep

    Ming Qu,JLTA Newsletter ,No. 42 号,(頁 8),2016年12月

  • Work in progress reports: Introduce Japan In Chinese.

    Ming Qu,J-Ambassador Core Book.,2014年03月

学会等発表 【 表示 / 非表示

  • Comparing a Paired Test and an Interview Test-How does the Task Affect oral performance

    Ming Qu,2017 Temple University Japan Colloquium ,THE 19th TEMPLE UNIVERSITY APPLIED LINGUISTICS COLLOQUIUM,2017年02月05日,Temple University Japan ,日本

  • Peer Assessment for Testing Classroom Chinese Speaking in a Japanese University: Correlations and Attitudes.

    Ming Qu,JALT((Japan Association for Language Teaching) Gunma chapter,JALT Gunma chapter summer workshop Conference handbook,2016年09月,Gunma University,日本

  • 汉语交际型口语考试评分标准的探讨

    曲明,中国語教育学会,中国語教育学会16回目全国大会予稿集,2016年06月,日本大学,日本

  • Developing a rating scale to assess Chinese speaking skills of Japanese university students

    Ming Qu,Useful Assessment and Evaluation in Language Education,GRUT2016 conference handbook,2016年03月,アメリカ

  • Applying the CEFR across language curricula: German and Chinese.

    Margit Krause-Ono & Ming Qu,Conference on Critical, Constructive assessment of the CEFR-based language teaching in Japan and beyond.,Conference on Critical, Constructive assessment of the CEFR-based language teaching in Japan and beyond. Conference handbook.,2016年03月,Osaka University,日本

全件表示 >>

科学研究費助成事業 【 表示 / 非表示

  • コンピュータ適応型中国語テストの開発と検証

    2016年度,基盤研究(B),15H03225

  • 中国語学習者を対象に発信力の向上を目指したスピーキングテストの開発

    2015年度 ~ 2017年度,基盤研究(C),15K02781

 

担当授業科目 【 表示 / 非表示

  • 中国語I(Bクラス)

    2017年度,学部

  • 中国語I(Cクラス)

    2017年度,学部

  • 中国語I(Aクラス)

    2017年度,学部

  • 中国語III(Bクラス)

    2017年度,学部

  • 中国語III(Cクラス)

    2017年度,学部

全件表示 >>

教材開発 【 表示 / 非表示

  • 室蘭工業大学CEFR準拠外国語教材中国語(2017)

    2017年03月,曲明、加部勇一郎、加藤真司、日野杉匡大、藤井得弘, (頁 113 ),同学社

  • 室蘭工業大学CEFR準拠外国語教材中国語(2016)

    2016年03月,曲明、加部勇一郎、加藤真司、日野杉匡大、藤井得弘, (頁 113),同学社

  • 室蘭工業大学CEFR準拠外国語教材中国語(2015)

    2015年03月,曲明、加部勇一郎、加藤真司、日野杉匡大、藤井得弘, (頁 113),同学社

 

公開講座等 【 表示 / 非表示

  • 2016年度中国語/文化公開講座

    2016年05月01日,曲明,室蘭工業大学Q502,2016年度中国語/文化公開講座,座長

研修 【 表示 / 非表示

  • 外国語教育のめやす

    2016年08月07日,国際文化フォラーム