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Maeda Jun
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Research field 【 display / non-display 】
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Humanities & Social Sciences / Clinical psychology
Keywords for Research Field 【 display / non-display 】
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Clinical Psychology of General Hospital,Disaster Psychology,Psychodrama
Graduate school・Graduate course, etc. 【 display / non-display 】
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Hokkaido University
1992.03,Master's program,Graduate School, Division of Education,Division of Education,Completed,Japan
Graduate school・major, etc. 【 display / non-display 】
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Hokkaido University
1986.03,Faculty of Science,Department of Chemistry Second,Graduate,Japan
Academic Society 【 display / non-display 】
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International Association of Group Psychotherapy and Group Process
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日本集団精神療法学会
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日本心理劇学会
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The Asian Society for Studies on Disaster and Trauma
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北海道精神神経学会
緊急事態における心理社会的支援体制
Purpose of Research
損なわれた安心感と安全感を回復する取り組み災害や事件,事故などの緊急事態は,被災者や家族そして支援者にも多大なる心理的影響を与える。この影響をストレス概念から捉え,個々人それぞれに適した,安心感・安全感を回復させるための心的ストレスへの対応と,有効な心理社会的支援策および支援体制を立て,こころをケアする方策が研究の目的である。
Summary of Research
心理社会的支援という観点からの支援活動国内では日本赤十字社,DMAT(日本災害医療支援隊),行政的支援をメンタルヘルス及び心理社会的支援という観点から支援活動に協力。国外では,国際赤十字赤月社連盟,各国赤十字,国際教育および各種支援団体の支援活動と支援体制について研究を重ねている。効果的な心理社会的支援の方法についての研究や,各職種や職域に適した支援プログラム及び研修プログラムの開発と研修の実施支援組織間の協力体制についての国際ガイドラインについての検討など,国内外をフィールドとし,特に赤十字機関と協力しながら研究を進めている。
Features / Benefits of Research
1.Point of research | 2.Research of novelty |
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3.Primacy of Technology | 4.Situation of patent-related |
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Books 【 display / non-display 】
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北海道で考える<平和> 歴史的視点から現代と未来を探る
清末愛砂、池田賢太、阿知良良平、川村雅則、辻智子、石井佐登子、小野寺信勝、前田潤、坂東和之、松本ますみ、吉澤文寿、殿平善彦、小田博志、葛野次雄、松本徹、永井真也、稲村隆之、那須守、亀田正人,法律文化社,災害を生きる,(p.153),2021.04,978-4-589-04132-6
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心理劇入門 理論と実践から学ぶ
浅野恵美子、安藤嘉奈子、石川淳子、磯田雄二郎、岩城衆子、浮田徹嗣、小笠原美江、岡嶋一郎、尾上明代、川幡政道、小林ひとみ、櫻井靖史、佐藤豊、島谷まき子、春原由紀、高原朗子、谷井淳一、東堂宗継、時田学、中込ひろみ、信田さよ子、早川裕隆、針塚進、前田潤、牧裕夫、増野肇、宮崎良洋、武藤安子、諸江健二、矢吹芙美子、横山太範、義永睦子,慶應義塾大学出版会,アウトリーチにおける心理劇,(p.266),2020.10,978-4-7664-2703-5
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室蘭工大 未来を開く技術と研究
国立大学法人 室蘭工業大学編 ,北海道新聞社,損なわれた安心感と安全感を回復する 災害支援と「こころのケア」の基本戦略,(p.230),2014.07
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総合病院の心理臨床 赤十字の実践
全国赤十字臨床心理技術者の会編,勁草書房,第Ⅲ部 災害時の赤十字のこころのケア活動の実際 第1章、第2章-2、第2章-4、第4章-2、あとがき,(p.261),2013.09
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災害看護ー災害サイクルから考える看護実践
勝見敦、小原真理子監修,ヌーベル広川,こころのケア,(p.487),2012.02
Papers 【 display / non-display 】
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The Change of Infection Prevention and Psychosomatic States ofStudents at Muroran Institute of Technology during COVID-19 -A Latent Class Analysis-
宇野英樹、久蔵孝幸、前田潤,室蘭工業大学紀要,(73),(p.1 ~ 18),2024.03
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Dramatizing,"Group psychotherapists consider the issue of refusal to appoint members to Science Council of Japan"
前田潤・荻本快,集団精神療法,vol.39,(2),(p.178 ~ 179),2023.12
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The Effect of Covid-19 pandemic in the aspects of Disaster Stress -Compare with the effect of 2018 Iburi East Area Earthquake -
前田潤,チョウルモウ ゲリレ,室蘭工業大学紀要,vol.72,(p.1 ~ 17),2023.03
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Lessons from actual psychodrama sessions
Jun Maeda,The Mirror,vol.18,(p.39 ~ 54),2021.12
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SQD(Screening Questionnaire for Disaster Mental Health)の一般実施の結果報告ー2018年胆振東部地震において比較的軽微な被害の地域についてー
久蔵孝幸,蝦名美穂、前田潤,札幌学院大学心理学紀要,vol.4,(1),(p.1 ~ 11),2021.11
International conference proceedings 【 display / non-display 】
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For creating the best world using Role Reversal as Sociodrama
Jun Maeda,IAGP2022 Hybrid Congress, 22-24 July Website,Article Number:173,IAGP2022 Hybrid Congress, 22-24 July,2022.07,Pescara in Italy
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The research of psychological Influence after a Big Earthquake-an analysis of Stress Scale between Students after 2018 Hokkaido Iburi East Area Earthquake-
Jun Maeda,Joint Seminor of Emvironmental Science and Disaster Mitigation Research,March 2019,(p.76 ~ 77),2019.03,Muroran
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The Feature of Japan Red Cross Society's Response toward Great East Earthquake as Psychosocial Support
Jun Maeda,International Journal of Psychology,vol.51,2016.07,Yokohama
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Searching for more appropriate relief action after disaster-based on outpatient'dataof 2000 Mt.Usu Eruption
Jun Maeda,Joint Seminar on environmental Science and Disaster Mitigation Research 2016,(p.94 ~ 95),2016.03
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The Influences after 10 Years Mt.Usu Eruption in 2000 Interview Surveys to Outpatients in DATE Red Cross Hospitals in 2010
Jun Maeda,Joint Seminar of Environmental Science and Disaster Mitigation research 2011,(p.76 ~ 77),Muroran Institute of Technology,2011,muroran
Editorial and Commentary 【 display / non-display 】
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災害時から復興期まで、それぞれの段階における心理支援
前田潤,明日の医療を考える 月刊保団連,(1237),(p.22 ~ 28),2017.03
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自治体職員へのメッセージ 被災地自治体の職員として「選ばれた」意味を考える
前田 潤,地方公務員 安全と健康フォーラム 特集 東日本大震災 心身のストレスから職員を守るために,(p.5 ~ 7),2011.07
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日本心理劇学会第15回大会を終えて
前田 潤,日本心理劇学会ニューズレター,(28),(p.2 ~ ),2010.04
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緊急支援体制の重要性
前田 潤,北海道臨床心理士会ニュースレター,vol.No.32,(p.p3 ~ ),2010
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「災害そのときに備える-災害直後とその後のために」
前田潤,会報,vol.85,(p.4 ~ 5),2009.01
Research reports 【 display / non-display 】
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Study on the Difference of How to Regard"Ordinary"between the Persons with and without Developmental Disorders
三条将明、今野博信、阿知良洋平、前田潤,室蘭工業大学紀要,(68),(p.83 ~ 95),2019.03
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2008年四川大地震後の被災教員の経験とその特徴ー発災5年目の現地インタビューー
賈冉、前田潤,室蘭工業大学紀要,(63),(p.135 ~ 143),2014.03
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The Inner Mongolia Pasturing People's Lives and the Disaster Damage in 2008
阿拉坦図雅、前田 潤,室蘭工業大学紀要,(第59号),(p.37 ~ 42),2009
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全員参加の心理劇:サイコドラマの素晴らしさ
前田 潤,心理劇,vol.第14巻,(第1号),(p.39 ~ 40),2009
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The practical research on the Construction of Relief Activity System In the Disaster Including Psychological Support
前田潤、槙島敏治、田村亨、後藤芳彦、、吉田英樹,国立大学法人室蘭工業大学地域共同研究開発センター研究報告,vol.No.19,(12),(p.1 ~ 5),2008
Presentaion at conference, meeting, etc. 【 display / non-display 】
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サイコドラマ入門-サイコドラマを体験したことのない集団療法家のために
前田潤、野本益代,日本集団精神療法学会第41回大会,日本集団精神療法学会,日本集団精神療法学会第41回大会抄録集,(p.40),2024.03.16,明石市,Japan
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The Point of Trauma Psychodrama
前田潤,第14回アジア災害トラウマ学会,アジア災害トラウマ学会,第14回アジア災害トラウマ学会,2024.03.02,Web,Japan
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Searching for Love & Peace in the Global Crisis Time
前田潤,15th Taiwan Psychodrama Assocition Annual Conference "Healing in Action: the Universe as My Experimental Social Arena" ,Taiwan Psychodrama Association,15th Taiwan Psychodrama Assocition Annual Conference,2024.01.27,台北,Taiwan, Province of China
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「「日本学術会議会員任命拒否問題を集団療法家が考える」をドラマ化する
前田潤・荻本快,日本集団精神療法学会 第40回学術大会,一般社団法人 日本集団精神療法学会,日本集団精神療法学会 第40回学術大会 抄録集,(p.40),2023.03.18,名古屋,Japan
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サイコドラマの可能性を探る(1)-ズームによるウクライナ・サポートグループの実践-
前田潤、築田昌明,日本心理劇学会第28回大会,日本心理劇学会,日本心理劇学会第28回大会抄録集,(p.33),2022.12.10,東京(明治大学)
Class subject in charge 【 display / non-display 】
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こころの科学(後半8週)
2024,Department
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こころの科学(前半8週)
2024,Department
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こころの科学(後半8週)
2024,Department
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こころの科学(前半8週)
2024,Department
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(教職)教育実習
2024,Department